Bedrijfsmodel en processen in kaart brengen
Het in kaart brengen van uw bedrijfsmodel en bedrijfsprocessen is essentieel, zodat een overschakeling naar Zoho snel geregeld kan worden. Apora hanteert de "Innovators Method" om u te helpen bij het bepalen van een efficient bedrijfsmodel en hoe dit te ondersteunen met de juiste cloud applicaties
Business model innovation
Business Model Innovation is een onderdeel van de "Innovators Method" en één van de krachtigste (en meest over het hoofd geziene) manieren om waarde voor uzelf en uw klanten te creëren door middel van uw business model en ondersteunende bedrijfsproces. Bedrijfsmodellen kunnen door een intensief traject in kaart gebracht worden in samenwerking met een Business Model Innovation Consultant. Dit is over het algemeen een uitgebreid proces om waarde aan uw organisatie toe te voegen. De meeste organisaties volstaan met het in kaart brengen van hun bedrijfsprocessen ter voorbereiding op een implementatie. Beiden kunnen een Consultant worden gevormd door standaard instrumenten (zoals het "Questionstorming", "Business Model Canvas", "Jobs-to-be-done", "Customer Journeys", "1-on-1 Interviews" and "Contextual on the job Interviews" ) in te zetten om waarde en processen vast te leggen, te creëren en te leveren voor klanten.
In 3 stappen uw bedrijfsprocessen in kaart brengen
Alle bedrijfsprocessen worden in kaart gebracht en kunnen eenvoudigweg herhaalt kan worden. We bereiken dit door een iteratief proces te hanteren waarbij we werken volgens de volgende stappen:
Stap 1) Inzicht in het huidige bedrijfsmodel en de bedrijfsprocessen
- Wat is de innovatie of cloud transformatie challenge?
- Opstellen van een business model canvas
- Met welke externe factoren en trends moeten we rekening houden?
- Welke key stakeholders zijn hierbij betrokken en hoe staan zij tegenover de gewenste uitkomsten en beperkingen in dit innovatie traject?
Stap 2) Probleem definitie voor de overstap naar de cloud
- Intensieve vraagstelling d.m.v. Customer Immersion Activiteiten (dagelijkse werkzaamheden op het gebied van productiviteit en kwaliteit te verbeteren) en achterhalen "Jobs-to-be-done" (wat wilt u bereiken) voor verschillende klantprofielen dmv :
- 1-op-1 Advies Interviews
- Contextuele interviews (door mee te lopen op de werkvloer)
- Eventueel ethnografische observaties (videobeelden). (Dit is niet nodig bij het formuleren van bedrijfsprocessen en komt alleen aan bod bij bedrijfsmodel innovatie trajecten).
- Creatie van de Customer Journeylines (hulpmiddel om in te zien welke stappen de klant aflegt tot en met het afnemen van een product of dienst)en het in kaart brengen van de daarbij ondersteunende bedrijfsprocessen
Stap 3) Oplossing
- welke oplossingen problemen kunnen verhelpen,
- wat de kritieke vragen, technische of externe onzekerheden zijn die we beter moeten begrijpen
- wat de snelste, goedkoopste experimenten of prototypes zijn die we kunnen gebruiken om deze onzekerheden te testen.